emag profishare

luni, 26 octombrie 2009

Iaurt si branzica de casa

Dupa ce am avut cateva discutii pe acest blog cu una dintre citioarele unui articol despre hranirea bebelusilor, si modul cum ar trebui sa-i hranim cat mai sanatos, am zis ca ar fi bine sa va prezit si voua doua retete ale acestei cititoare despre cum sa prepari usor si rapid acasa brazica si iaurtul pentru cel mic.
Asa ca o sa va public comentariul lasat de aceasta cititoare a blogului despre cele doua preparate.

Pentru ambele ca regula generala se foloseste lapte integral, bebelusii au nevoie de grasimi. Eu folosesc lapte organic de vaca pasteurizat, n-am acces aici unde locuiesc la laptele de vaca de la tara ca in Romania. Asa ca eu nu fierb laptele, el fiind ultrapasteurizat. Daca se foloseste lapte de vaca proaspat, atunci va trebui fiert.
Pentru branza de vaci: de obicei folosesc 1 litru de lapte, il pun intr-un vas pe foc pe aragaz, folosesc degetul pt a testa temperatura, ideea e ca trebuie sa fie cald, cald, nu caldut, aproape de punctul fierbere, dar nu fiert. Atunci cand introduci degetul in lapte trebuie sa-l simti cald, dar nu trebuie sa te arda. Stiu ca suna total nestiintific, dar n-am termometru alimentar, asa ca deja ma descurc cu "testul cu degetul".:) Sting focul, iau vasul deoparte, adaug pe rand cate o lingura de otet (se poate adauga si suc de lamaie, e necesar practic un acid care sa coaguleze). Dupa fiecare lingura amestec laptele, pun cam 2-3 linguri de otet pt un litru de lapte. Amestecand laptele cu otetul, la un moment dat branza se va separa de zer (zerul are culoare galben verzuie), moment in care stii ca nu mai trebuie adaugat otet/zeama de lamaie. Atunci transfer tot amestecul intr-un bol, il acopar si il las asa la loc racoros, cateva ore sau de seara pana dimineata pana se raceste bine. Apoi torn amestecul intr-o strecuratoare deasa (se poate folosi si o panza curata pt branza, eu nu folosesc), acopar cu capac si las asa la scurs aprox. 24 ore in frigider. Acidul adaugat laptelui (otet/zeama de lamaie) va ramane in zer, branza iese f cremoasa si dulce daca o scurgi in jur de 24 ore. Pt o si mai buna cremozitate, bag branza in food processor si iese o crema delicioasa ce o adaug la piureul de fructe sau legume. Cu aceasta branza pe pot face papanasi, tot felul de deserturi, etc.

Iaurt se face punand laptele pe foc (eu folosesc aprox. 1 litru de lapte pasteurizat de vaca) intr-un vas, se aduce la punctul de fierbere, se stinge focul, se transfera laptele intr-un bol, se lasa la racit pana cand din nou la testul cu degetul este caldut, de data asta caldut ca si laptele pe care il dau bebelusului (nicidecum cald, cald pt
ca atunci se branzeste). Cand e doar caldut se adauga aprox. 4 linguri de iaurt (nu e o cantitate batuta in cuie) din comert (eu folosesc iaurt simplu organic) si se amesteca bine. Se transfera in borcane/recipiente cu capac si se lasa la caldurica (eu le asez in cuptorul stins pt ca acolo temp. e constanta) pt 7-8 ore, dupa care se gusta, se verifica daca s-a format iaurtul sau nu. Daca in casa e f cald, e f probabil ca iaurtul sa fie gata in 3 ore de ex, atunci trebuie atentie pt ca iaurtul sa nu devina acru prea repede. Eu de obicei trebuie sa astept 8 ore, dupa care iaurtul e chiar bun la gust, avand in vedere ca il dai unui bebelus, deci nu vrei sa fie prea acru. Cand iaurtul s-a format si are un gust placut se transfera in frigider. Daca iaurtul are prea mult zer, il poti pune la scurs intr-o sita deasa in care ai asezat un servetel de bucatarie de hartie gros, dar nu il lasi pt mult timp, doar atata cat sa se scurga din surplusul de zer (dupa principiul iaurtului grecesc). Si iaurtul si branza se pot pastra in frigider pt cateva zile fara probleme, se amesteca cu piure de fructe/cereale pt bebelusi/piure de legume doar inainte de a le servi bebelusului. Din iaurtul facut acasa se pot folosi cateva linguri pt urmatorul iaurt facut acasa sau se poate cumpara un iaurt mic, dupa preferinta.
Poate pare complicat cand citesti, dar o data ce faci iartul si branza, data urmatoare ti se va parea simplu de tot si rapid si mai ales buuuun.

10 comentarii:

  1. chiar o sa incerc reteta ta!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. E foarte bun iaurtu de casa pentru bebelusi

    RăspundețiȘtergere
  3. eu fac branzica cu lapte 150ml il las sa fiarba putin si dupa il dau jos dupa foc si apoi pun o pastila de calciu lactic (pastila trebuie pisata),apoi strecor pri tifon

    RăspundețiȘtergere
  4. Mai simplu, eu fac branzica proaspata in fiecare dimineata, din 150 ml lapte il las sa fiarba si adaug o lingura buna de iaurt in timp ce fierbe, amestec pana se alege branza. O strecor cu tifon si gata. Iaurtul il fac la fel doar ca eu adaug doar 1 - 2 linguri d iaurt si e suficient. Pofta buna

    RăspundețiȘtergere
  5. am sa incerc si eu pare f usor

    RăspundețiȘtergere
  6. dar despre ce fel de iaurt vorbiti pe care il adaugati in lapte- iaurt praf sau cum

    RăspundețiȘtergere
  7. Foarte bine și clar explicat. Aleluia!

    RăspundețiȘtergere
  8. Eu asa fac și iese iar bebe super încântata

    RăspundețiȘtergere
  9. Eu asa fac și iese iar bebe super încântata

    RăspundețiȘtergere
  10. cea mai mare prostie sa strecori zerul. zerul este un medicament universal. Ce sa-ti povestesc, o gospodina care in afara de smarfone a descoperit reteta iaurtului.

    RăspundețiȘtergere